Rozhovor s Thomasem Otterem

Značka Audi má zcela osobitou koncepci prezentace a prodeje svých vozů – můžete ji čtenářům přiblížit?

Architektura prodejních prostorů Audi je ztělesněním filozofie designu značky, která je založena na sofistikovanosti, progresivitě, lehkosti a eleganci. Rozhodujícím prvkem současné architektonické koncepce Audi jsou asymetrické křivky, které utvářejí dynamické prostředí. Dáváme přednost decentnímu vzhledu a neutrálním barvám jak v exteriéru, tak v interiéru, aby vynikala především vystavená vozidla. Celý showroom je navržen se stejnou pozorností věnovanou nejmenším detailům – přesně tak, jak  vyvíjíme naše vozy.

Aktuální celosvětový koncept showroomů, tzv. Audi Terminal, je obecně postaven na myšlence jednoduchosti a modularity, která umožňuje na stejných principech, vyjadřujících identitu značky Audi, realizovat prodejní a servisní místa různé velikosti kdekoli na světě.

Poloha v centru města je například často spojena se specifickými požadavky na výšku budovy a ekonomickou efektivitu, což vede k vertikální struktuře budovy a rozmístění prezentačních ploch v různých úrovních. Prezentační plochy mají vždy dynamický tvar zatáčky viditelné zvenku, takže přitahují veškerou pozornost k vystavovaným vozům.

Zákazníci jsou po vstupu do Audi Terminalu vedeni přímo k vystaveným vozům nebo ke komunikační platformě. Prezentační plochy přímo navazují na jednotlivé zákaznické zóny zaměřené na prodej, předání nově zakoupeného vozidla nebo příjem vozu do servisu. Vše je důkladně promyšleno a navrženo tak, aby se zde zákazník pohyboval zcela přirozeně a intuitivně. Do budoucna bychom chtěli showroomy Audi Terminal podle potřeby doplňovat vybranými moduly multimediální prezentace ze zcela nového konceptu digitálních showroomů Audi City, které Audi postupně otvírá v centrech velkých světových metropolí.

Vhodný způsob prezentace úzce souvisí s vhodným výběrem prostoru – využívají prodejci značky Audi existujících prostor, nebo naopak budují nové showroomy?

V České republice máme zatím tři showroomy Audi Terminal – v Ostravě, v Kyjově a v Praze, kde plánujeme v příštím roce otevřít další. Loni otevřený Audi Terminal v Kyjově patří mezi nejmodernější dealerství značky Audi na světě. Energeticky nezávislá a ekologicky šetrná stavba využívá nejmodernější technologie. Koncept kyjovského Audi Terminalu je již plně připraven na éru elektrické mobility. Budova stojí na 120 pilotech, má 2 nadzemní a jedno podzemní patro s celkovou zastavěnou plochou 5.300 m2. Celou stavbu charakterizuje maximální otevřenost, důraz na jednoduchost procesů a dalekosáhlá energetická soběstačnost. I v tomto ohledu je tento koncept zcela unikátní.

V případě, že se rozhodnete postavit nový showroom, oslovujete zavedené architektonické kanceláře nebo poskytujete příležitost mladým architektům?

Co se týče korporátní architektury Audi výše uvedených showroomů Audi Terminal, spolupracuje Audi s architektonickou kanceláří Allmann-Sattler-Wappner Architekten.

Při konkrétní realizaci v České republice dohlíželi na samotnou výstavbu Audi Terminalu v Kyjově designéři a architekti značky Audi. Na výstavbě se podílelo přes 60 firem, z nichž většina byla z České republiky.

Zajímavé jsou také další architektonické projekty značky Audi, zejména inovativní řešení výstavních expozic, nevšedních roadshow s modulárními mobilními moduly nebo Audi Pavilon ve Wolfsburgu. Na těchto architektonických projektech spolupracuje Audi již od roku 1992 s mnichovskou společností Schmidhuber. Je třeba připomenout, že architektura je v pojetí značky Audi využívána jako základní nástroj komunikace.

Audi se prezentuje sloganem „Náskok díky technice“ – jak je to s implementací nových technologií v showroomech Audi?

Audi je lídrem rovněž v oblasti nejmodernějších multimediálních prezentací, o čemž se mohou přesvědčit návštěvníci našich nových digitálních showroomů Audi City, o nichž jsem se již krátce zmínil. První showroom Audi City jsme otevřeli v červenci 2012 v Londýně, po něm následoval Peking a letos Berlín. Architektonické řešení showroomů Audi City má na svědomí frankfurtské studio Raumwerk Architekten.

Realistické multimediální prezentace představují kompletní řadu modelů Audi včetně progresivních technologií v našich vozech. Zákazníci se mohou podrobně seznámit také s veškerými možnostmi výbav a individualizace – pro představu: jen v této oblasti nabízíme několik stovek milionů možných kombinací. V Berlíně jsme poprvé použili prezentační formát stereo 3D s velkoplošnou multimediální stěnou 7 x 2 metry sestavenou z 18 displejů s celkovým rozlišením 37 milionů pixelů. Fascinující virtuální animace vystupují po nasazení 3D stereo brýlí do prostoru, aby názorným a realistickým způsobem ilustrovaly technické a produktové novinky Audi.

Někteří architekti navrhují i design automobilů – navrhoval některý z modelů vozu Audi architekt?

To přímo ne, ale existuje mnoho příkladů intenzivního propojení automobilového designu značky Audi se světem architektury. Mezi nejnovější počiny v této oblasti patří „TT Pavilion“, který mohli obdivovat návštěvníci červnové výstavy Design Miami/Basel 2014. První architektonickou instalaci Audi navrhl Konstantin Grcic, jeden z nejvlivnějších průmyslových designérů, který se nechal inspirovat novým Audi TT, jehož různé díly využil pro svou kreaci. Podle Grcice se automobil v mnohém podobá domu, jsou to průmyslově vyráběná, mobilní architektonická díla, která poskytují ochranu, ale také dokonale vybavené funkční prostory pro práci, komunikaci, stravování a odpočinek.

Architektura úzce souvisí také s městskou mobilitou, která představuje v živelně rostoucích městech po celém světě velkou výzvu. Audi proto již řadu let organizuje v rámci globálního mezioborového fóra Audi Urban Future Initiative každé dva roky architektonickou soutěž Audi Urban Future Award, které se účastní renomovaná architektonická studia z různých částí světa. Jejich úkolem je přicházet s inovativními řešeními pro trvale udržitelnou mobilitu ve městech.

Jakému architektonickému slohu nebo stylu dáváte vy osobně přednost?

Líbí se mi nekomplikované stavby s duší. Jednoduché, jasné linie bez zbytečných ozdob. Tedy spíše moderní styl, ovšem naplněný vášní, bez níž by životu chyběl důležitý rozměr. Oceňuji také účelnost a překvapivé detaily, které usnadňují a vylepšují každodenní život. Kromě toho mě fascinují nejmodernější technologie, které umožňují realizaci trvale udržitelných staveb s minimálními nároky na spotřebu energií a dalších zdrojů. Sofistikovaná elegance spojená s ohleduplností k životnímu prostředí – to jsou podle mne atributy architektury a mobility budoucnosti. Koneckonců značka Audi už je do vínku svým vozům dává dnes.

Děkujeme za rozhovor

 

Úvodní fotografie: Thomas Otter, vedoucí divize Audi

Zdroj: redakce AW 2014