Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15. října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. 

Testování tohoto dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239.

Nabíjecí infrastruktura pro projekt parciálního trolejbusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce. Provoz pod trolejí tedy činí cca 10 % celkové délky linky. Trolejové vedení je napájeno prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Stavba trolejové stopy probíhala vlastními silami DPP po dobu zhruba dva měsíce.

Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).

Předpokládá se, že nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Provoz parciálních trolejbusů s proběhem vozidel mimo trolej delším než 50 % trasy byl testován – ovšem ve zcela odlišných terénních a klimatických podmínkách – také například v rámci švédského projektu Slide In .

DP Praha v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů.

Redakce AW s využitím podkladů DP Praha, 2017